Val ik onder de Wkkgz?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) bestaat als sinds 1 Januari 2016, maar is op 1 Januari 2017 verplicht gesteld voor alle zorgaanbieders in Nederland.

Als zelfstandige zorgprofessional ben jij verplicht om te voldoen aan de Wkkgz en dien jij het volgende geregeld te hebben:

  • Per 1 Januari 2017 dien jij te zijn aangesloten bij een erkende klachtenregeling die voldoet aan de eisen die de Wkkgz stelt.
  • Je dient aangesloten te zijn bij een erkende geschilleninstantie
  • Werk jij voor verschillende opdrachtgevers, dan dien jij met hen allemaal een overeenkomst te sluiten. De reden dat een overeenkomst gesloten dient te worden  tussen de zorgaanbieder en degene die de zorg komt leveren heeft alles te maken met de kwaliteit die iemand moet kunnen leveren. In deze overeenkomt moet opgenomen worden dat de zorgverlener de kwaliteit kan garanderen en zorg draagt voor een goede afhandeling van klachten.
  • Je bent verplicht een kwaliteitssysteem op te zetten waarin alle onderdelen die beschreven staan in de Wkkgz opgenomen zijn.
  • Incidenten dienen verplicht geregistreerd te worden en incidenten dienen geëvalueerd te worden.
  • De vorderingen van de behandeling moeten vastgelegd worden in zogeheten cliëntendossiers. Wanneer mogelijk noteer hierbij ook de ervaringen van klanten.
  • Werk uiteraard volgens professionele standaarden, deze zijn specifiek per beroepsgroep en dienen gevolgd te worden.

Mocht je graag meer informatie willen over de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) dan heeft de overheid een folder uitgegeven. Alle informatie die specifiek van toepassing is voor zelfstandige zorgprofessionals hebben we ook laagdrempelig omschreven in ons eBook wat je GRATIS kunt downloaden.

“Kun jij met jouw behandeling lichamelijke- of geestelijke schade aanbrengen bij cliënten? Dan dien je te voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)”’

Wkkgz voor zzp'ers in de zorg

Val ik onder de Wkkgz?

In principe komt het er op neer dat elke zelfstandige zorgprofessional moet voldoen aan de Wkkgz. Helaas, is er bij veel zelfstandige nog niet het besef dat deze wetgeving ook op hen van toepassing is.

Zorgverleners die werken voor thuiszorg organisatie krijgen vanuit de organisatie waar zij voor werken de adviezen hoe zij moeten voldoen aan deze wetgeving. Vanuit de organisatie worden procedures aangereikt en er wordt aangegeven dat de zorgverlener zich dient aan te melden bij een externe klachtenregeling MET een geschillencommissie.

Maar wat als je niet werkzaam bent bij een organisatie die jouw uitlegt waar je als zelfstandig ondernemer allemaal aan moet voldoen?

Een handige vuistregel is:

“Kun jij met jouw behandeling lichamelijke- of geestelijke schade aanbrengen bij cliënten? Dan dien je te voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)”

Dit leidt vaak tot discussie met name bij de cosmetische- en de complementaire beroepsgroepen. Veel alternatieve genezers zijn er van overtuigd dat zij niet hoeven te voldoen aan de Wkkgz omdat zij GEEN schade kunnen toebrengen door de behandeling die zij uitvoeren. Wanneer iemand niet tevreden is lossen zij deze klacht zelf wel op.

Ergens is dit standpunt heel begrijpelijk, zo ook bij vele pedicures die aangeven een aansprakelijkheidsverzekering te hebben en daarmee dus ALLES al afgedekt hebben.

Allemaal redenen waar wij als Zorg voor Zzp goed naar geluisterd hebben.

Schade klinkt voor veel mensen als iets ‘groots’. Maar weet je dat je door een heel klein minuscuul foutje al iemand ‘schade’ kunt laten hebben? Stel je bent pedicure, tijdens het verwijderen van eelt-plekjes plaats je het mesje net verkeerd… ai, een snee en het bloed.

Jouw cliënt is geschrokken, na een kopje thee en jouw geruststellende woorden is je cliënt weer bekomen van de schrik. De snee is niet diep en met een pleister moet de wond binnen een week weer genezen zijn. Niks aan de hand, toch?

Volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) behoor jij dit incident te melden en op te nemen in het cliëntendossiers. Ook ben je verplicht om dit incident te evalueren zodat je er van kunt leren.

Je cliënt komt thuis en kan lastig lopen, ze heeft last van de snee onder haar voet. Ze neemt telefonisch contact met je op en wil een passende oplossing. Jij dacht dat je deze al geboden had, maar je cliënt is niet tevreden. Op dit moment is het belangrijk dat jij je cliënt doorverwijst naar de klachtenregeling waar jij bent aangesloten. De cliënt krijgt dan een onafhankelijke klachtenfunctionaris toegewezen, die voor beide partijen een passende oplossing gaat proberen te vinden.

We hebben nu het voorbeeld van een pedicure uitgelicht maar uiteraard vallen er nog veel meer beroepsgroepen onder de Wkkgz die verplicht zijn een externe klachtenregeling te voeren. Mocht je twijfelen dan hebben we nog een handig controlemiddel voor je:

Sta jij in de KVK met een van onderstaande SBI-Codes, dan val je sowieso onder de Wkkgz:

  • 47.73 (apotheken)
  • 47.74 (winkels in medische en orthopedische artikelen)
  • 86 (gezondheidszorg)
  • 87 (verpleging, verzorging en begeleiding met overnachting)
  • 96.02 (schoonheidsverzorging).


Waar kan ik mijn SBI-Code vinden?

Op het uittreksel van de KVK wat je hebt ontvangen bij de inschrijving bij het handelsregister vind je de SBI-Codes die op jouw beroepsgroep van toepassing zijn.

Twijfel je na het lezen van deze pagina of jij dient te voldoen aan de Wkkgz, neem dan even per mail contact met ons op: info@zorgvoorzzp.nl dan controleren wij of jij dient te voldoen aan de Wkkgz.
Vermeld hierbij je bedrijfsnaam zoals deze is vermeld bij de KVK!

 

Waarom kiezen voor onze klachtenregeling?

  • Gespecialiseerd in klachtenafhandeling
  • Geen eigen risico
  • Volledig Wkkgz- Proof
  • Door efficiënte bedrijfsprocessen zijn wij laag in prijs
  • Hoogste percentage klachtenafhandeling
  • Certificaat wordt automatisch thuisgestuurd

Ja, ik wil een klachtenregeling