Klachtenregeling voor zzp’ers in de zorg

Als zzp’er in de zorg ben je verplicht om jezelf aan te sluiten bij een externe klachtenregeling. Iedereen maakt fouten en als je cliënt een klacht heeft, is het wel zo fijn als hij/zij ergens terecht kan. Een belangrijke reden hiervoor is dat cliënten te allen tijde de mogelijkheid moeten hebben om hun klacht te kunnen indienen en dat hier vervolgens een oplossing voor geboden moet worden. Verder verbeteren we hierdoor samen de zorg, omdat we kunnen leren van de openheid over klachten en ongewenste gebeurtenissen.

Als jij en je cliënt samen niet tot een oplossing kunnen komen, kan je cliënt contact opnemen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zal vervolgens het gesprek met jullie aangaan. Een onafhankelijke klachtenfunctionaris is onderdeel van de externe klachtenregeling en als jij en je cliënt genoodzaakt zijn om hier gebruik van te maken, worden hier geen kosten aan verbonden.

Het kan voorkomen dat het gesprek met de klachtenfunctionaris niet tot een goede oplossing leidt voor de cliënt. Als dit zo is, geeft de cliënt dit aan bij de klachtenfunctionaris zodat de klachtenfunctionaris hem/haar kan begeleiden richting een geschilleninstantie. De geschilleninstantie zal vervolgens ook met jou en je cliënt in gesprek gaan en tot een oplossing komen. Deze oplossing is bindend!

Een geschilleninstantie kan een boete tot €25.000,- opleggen. Dit soort bedragen zijn vaak lastig te reserveren voor een zzp’er en daarom adviseren wij je om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, net zoals een bijstandsverzekering. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verzekert je bedrijf direct tegen schade aan personen en spullen van anderen. Daarnaast verzekerd een bijstandsverzekering je van juridische hulp als er een conflict ontstaat tussen jou en je cliënt.

Een andere verplichting van de Wkkgz is dat je, als je een klacht ontvangt van een cliënt, deze altijd moet melden. Zorgaanbieders zijn verplicht om een interne werkwijze te hebben die dit regelt. Het doel hiervan is dat collega’s het voorval met elkaar bespreken en ervan leren. Op deze manier verbeteren we samen de zorg.

Als je je aanmeldt bij Zorg voor Zzp betaal je €5,66 per maand. Voor dat geld voldoe je volledig aan de eisen omtrent de klachtenregeling binnen de Wkkgz. Je bent dan namelijk aangesloten bij een erkende klachtenregeling en geschilleninstantie, en je cliënten kunnen eenvoudig en zonder extra kosten terecht bij een klachtenfunctionaris. Verder betaal je bij ons GEEN eigen risico*.

 

*Alleen tandartsen betalen eigen risico.

OOK INTERESSANT VOOR JOU

pexels-karolina-grabowska-5387261-scaled-e1651840795338

Checklist Wtza, Moet jij als ondernemer voldoen aan deze wetgeving?

pexels-rodnae-productions-5921660-scaled

Voldoen aan de Wtza, dan heb je een eHerkenning nodig. Hoe doe je dat?

1 miljoen mensen in Nederland gezond laten leven - in gesprek met Drs. Richard de Leth

1 miljoen mensen in Nederland gezond laten leven – in gesprek met Drs. Richard de Leth

DIRECT AANMELDEN VOOR DE KLACHTENREGELING?