Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz), Wet zorg en dwang

Het digitaliseren van je praktijk, je komt er niet meer onderuit

  • Ben je als zzp’er zelfstandig werkzaam in je eigen praktijk of werk je direct voor je eigen clienten, dan krijg je sowieso te maken met het bijhouden van dossiers, facturering, afspraken maken en een behandelplan.

    Werk je voor een instelling dan maak je doorgaans gebruik van het bestaande systeem, waarover je afspraken vastlegt in de opdrachtovereenkomst.

    Hoe fijn is het dat je als zzp’er alles op een centrale plek, binnen een digitale omgeving kunt organiseren? Afspraken maken, vragenlijsten sturen, facturen sturen en de voortgang van je behandelingen bijhouden?

    Binnen de Wkkgz wordt er gesproken over het bijhouden van clientdossiers en binnen de Wet zorgen dwang is het inmiddels al verplicht om dit volledig digitaal te doen.

    In dit artikel hebben we uitgebreid uiteen gezet wat de mogelijkheden zijn om te kiezen voor een zo compleet mogelijk systeem. Hierbij hebben we gekeken naar het voldoen aan wet- en regelgeving, maar uiteraard is ook gebruiksgemak, transparantie en de maandelijkse kosten een belangrijk onderdeel van je keuze.

     

  • Voldoe aan wet- en regelgeving

    Als zzp’er in de zorg krijg je te maken met verschillende wet- en regelgevingen, behoorlijk wat verplichtingen op allerlei verschillende vlakken. Een onderdeel daarvan is het aanleggen- en bijhouden van een clientendossier. Waar moet je op letten bij de keuze van een digitaal systeem, zodat alle eisen omtrent de wet- en regelgeving mogelijkheden biedt in het systeem waar je mee gaat werken.

    • Hoe worden de gegevens veilig bewaard (privacywetgeving AVG)
    • Is er ruimte voor het maken-, bewaren en bewerken van een zorgplan, waarin je samen met je clienten gaat werken.
    • Incidenten melden doe je middels het mic-formulier
    • Binnen de Wet zorg en dwang is het verplicht om te werken met online clientendossiers, binnen de Wkkgz (nog) niet.

    Vaak geven zzp’er bij ons aan dat ze door de bomen het bos niet meer zien en dat alle wet- en regelgevingen ook zorgen voor onzekerheid en twijfel. Toch is het belangrijk dat je voor jezelf een goed overzicht krijgt, zodat je weet hoe je dit voor jezelf goed organiseert.
    Om je hierbij goed te helpen hebben we een checklist voor je gemaakt, waarin de onderdelen behandeld worden die je moet weten over het werken met een online clientendossier.

    Heb je de checklist doorgenomen en wil je graag alle zaken omtrent de Wkkgz goed organiseren, dan kun je ook deelnemen aan onze online training ‘Voldoe aan wet- en regelgeving en ontwikkel je eigen kwaliteitssysteem’.

    Uiteraard houden we je ook op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving en ondernemerschap, maar voor specifieke informatie over de beroepscodes kun je ook terecht bij een specifieke beroepsorganisatie.

    Gebruiksvriendelijkheid

    Misschien een open deur, maar het is echt heel belangrijk dat je met een systeem werkt wat volledig gericht is op gebruiksgemak. Niets is zo vervelend wanneer je dagelijks werkt in een systeem, wat onnodig veel werk kost, puur omdat het niet goed is ontwikkeld.
    Ondanks de hoeveelheid wet- en regelgeving waar een systeem rekening mee moet houden, is eenvoudig gebruik het belangrijkst, voor zowel jezelf als voor je client.

    Te ingewikkelde systemen zorgen voor vertraging in je werkzaamheden, maar is ook gevoeliger voor fouten en miscommunicatie.

    Goede begeleiding

    Wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met een digitaal systeem, is het belangrijk dat je hierin goed begeleid wordt. Het leren van het systeem waarin jij gaat werken, wordt door de leverancier goed begeleid.

    Wil je eens weten hoe een digitaal clientdossier eruit ziet dan kun je deze voor 14 dagen gratis proberen.

    Betaalbaar

    Ondernemen betekend ook investeren in je bedrijf, maar letten op de kosten is uiteraard belangrijk. Bij het kiezen van een online clientdossier is de kosten afwegen tegen hetgeen het systeem je kan bieden belangrijk.

    Let goed op hoe de tarieven zijn opgebouwd. Zo hanteren sommige partijen een bedrag per client. Wanneer je kijkt naar de bewaartermijn (20 jaar) dan kan dit een enorme kostenpost worden.
    Wij hebben een partij gevonden die op basis van clienturen een bedrag per maand rekent, zodat je betaald op basis van het gebruik en de inkomsten die je hebt ontvangen.

    Bij MijnDiad kun je al terecht vanaf 15,- per maand en ontvang je nog eens 10% korting wanneer je ook lid bent van onze klachtenregeling. Dit scheelt per maand als snel 50% in vergelijking met andere aanbieders.

    Digitaliseren van je praktijk

    Inmiddels is de tijd van werken met papieren dossiers wel voorbij en zijn er tal van mogelijkheden om je bedrijf efficiƫnter in te kunnen richten. Zo zijn er mogelijkheden om je website te koppelen aan je afsprakensysteem en kun je betalingen ontvangen terwijl je aan het behandelen bent.
    Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe prettig digitaliseren kan zijn voor je als ondernemer.

    Wil je graag meer informatie over het online clientendossier van MijnDiad, die wij hebben geselecteerd als de beste optie voor jou als zzp’er, dan kun je 14 dagen GRATIS gebruik maken van het systeem. Vind je het systeem prettig werken dan kun je een abonnement afsluiten en aangeven dat je lid bent bij Zorg voor Zzp.
    Je krijgt dan bovenop de al aantrekkelijke tarieven ook nog eens 10% korting op je maandelijkse lidmaatschap van MijnDiad!