Zelfstandig Ondernemerschap

Ervaar jij vaak stress? 5 manieren om stress te verminderen

  • Veel zelfstandige ondernemers ervaren stress. Niet alleen op het werk, maar ook door de drukte van alledag. Stress is niet alleen voor jezelf enorm vervelend, maar het is ook merkbaar voor de mensen waar je veel mee samen bent. Denk maar eens aan je collega’s of je cliënten.

    De enorme druk die ondernemers en zorgverleners ervaren kan in veel gevallen leiden tot stress. Veel mensen vinden het dan ook moeilijk om met die stress om te gaan en deze zelfs ook weer te kunnen verlagen.

    Daarom vandaag op de blog 5 manieren om stress te verminderen.

  • Kom in beweging

    Je komt thuis na een lange werkdag en je zou niets liever willen dan op de bank ploffen met je benen omhoog. Dit is waar je behoefte aan hebt na een lange dag, echter je hersenen willen ook rust.

    Een lange werkdag met de nodige stress vraagt om rust in je hoofd. Deze krijg je al door na je werk even een rondje te gaan wandelen. Loop eens elke avond 20 minuten en je zult het verschil enorm gaan merken.

    Houd je niet zo van wandelen, probeer dan eens wat yoga-oefeningen of eens een yogales bij te wonen.

    Het maakt niet uit welke manier van bewegen jij kiest als je maar in beweging komt en je hersenen de kans geeft om de drukke dag te verwerken. Op deze manier voer je de stress af en creëer je rust in je hoofd.

    Let op je voeding

    De ochtend starten met een heerlijk kopje koffie, volgens mij kan iedereen dat wel waarderen. Maar als je elke dag op meerdere plekken aan het werk bent dan kan je cafeine innamen ook teveel worden.

    Een koekje bij de koffie kan ook erg lekker zijn, maar zit boordevol suikers. Wanneer je stress ervaart zijn cafeïne en suiker 2 boosdoeners.

    Je lichaam reageert namelijk op cafeïne en suiker door het aanmaken van cortisol, het stresshormoon.
    Wellicht heb je zelf ook wel gemerkt dat je in drukke periodes extra behoefte hebt aan koffie en lekkernijen. Het is een vicieuze cirkel waar je je in bevindt. Door de stress krijg je alleen maar meer behoefte aan precies die 2 dingen die ervoor zorgen dat de stress alleen maar meer wordt.

    Doorbreek daarom deze cirkel en probeer cafeïne en suiker zoveel mogelijk te vermijden, het verschil zul je al snel gaan merken.

    Probeer niet alles uit je hoofd te doen

    Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk ballast uit je hoofd haalt, door alles wat je moet doen op te schrijven.  Wanneer je aan het werken bent zul je alles heel nauwkeurig noteren, maar zodra je niet aan het werk bent stroomt je hoofd vol met kleine dingetjes die je ook nog even moet doen.

    Maak elke dag een lijstje met zaken die je moet doen, maar waar je niet de hele dag aan wil denken.

    Bijvoorbeeld:

    • Boodschappen halen voor avondeten (noteer ook wat je nodig hebt)
    • Collega app sturen (verjaardag)
    • Zwemles afbellen
    • Schoolspullen klaarzetten (kids op kamp)

    Het kunnen natuurlijk allerlei dingen zijn, maar belangrijk is dat het ‘uit je hoofd op papier gaat’. Zo geef je je hersenen de ruimte zich te focussen op zaken die er op dat moment toe doen, zodat je het daarna ook weer makkelijker los kan laten.

    Neem eens een warm bad, energetische massage of gebruik etherische oliën

    Wanneer je altijd ‘aan’ staat en druk met je werk bezig bent is het ontzettend belangrijk om ook te ontspannen.

    Mensen die lange periodes onder druk moeten presteren hebben soms moeite om de ontspanning terug te vinden.
    Probeer daarom de balans te vinden door momenten in te plannen dat je bewust werkt aan je ontspanning.

    Neem daarom eens een warm bad en doe daar een druppeltje etherische olie in. Voornamelijk lavendel en kamille hebben een diepe ontspannende werking.

    Heb je geen bad en wil je ook graag de voordelen van etherische olie ervaren, neem dan regelmatig een energetische massage.

    Een energetische massage wordt vaak gegeven in combinatie met reiki, wat ervoor zorgt dat je sneller en dieper tot een ontspanning komt. Deze massages zijn echt een cadeautje voor jezelf en zal de stress enorm verminderen.

    Wil je stress verminderen? Ga dan eens mediteren!

    Mediteren is DE enige manier om volledig te rust te komen, om je hersenen tot stilstand te brengen en om de stress uit je lichaam te halen.

    Elke dag krijgen je hersenen enorm veel prikkels te verwerken, soms zoveel dat ze het niet aankunnen om alles dezelfde dag nog te verwerken. Je merkt dit doordat je bijvoorbeeld slechter gaat slapen.  

    Wanneer je aan de slag wil gaan met het verminderen van stress dan is meditatie de perfecte manier. Dit kan op vele manieren, maar belangrijk is dat je de rust neemt en niet gestoord wordt.
    Even geen social media, geen telefoon, geen Whatsapp of mailtjes, geen kinderen die roepen, even helemaal niks.

    Mediteren kan eenvoudig via o.a. Meditation Moments en Commit Happiness en hoeft ook niet lang te duren, enkele minuten per dag zullen je al aanzienlijk helpen om bijvoorbeeld beter te slapen.

    Verminder stress door goed te zorgen voor je hersenen en lichaam

    Veel mensen weten niet dat ze stress ervaren. Onze drukke samenleving, reizen, sociale contacten en carrière, we zijn het allemaal heel normaal gaan vinden. Veel normaler dan even ontspanning nemen en goed voor jezelf zorgen, je moet immers door.

    We zien het vooral veel bij zorgverleners, de hele dag zijn ze druk met het zorgen voor andere dat ze zichzelf volledig vergeten.

    Als je goed wilt zorgen voor andere, moet je ook goed voor jezelf zorgen. Daarom is het allerbelangrijkste advies wat we je kunnen geven: Zorg goed voor je lichaam (Gezonde voeding, weinig suiker, cafeïne en alcohol) & hersenen (Meditatie, beweging en ontspanning) je zult merken dat je tijdens je werk dan ook beter kunt presteren en het je allemaal wat makkelijker afgaat.

    Ben je benieuwd naar het effect van meditatie? Dan is deze erg prettig om te doen voor je gaat slapen. Je zult merken dat je heerlijk in slaap valt (nog voordat de meditatie is afgelopen) en een goede nachtrust hebt doordat je dieper slaapt.