Marketing & Communicatie

Branding, het gezicht van jouw business!

  • Mijn allereerste blog voor Zorg voor Zzp, als expert, en zoals je hebt kunnen zien ben ik gespecialiseerd in marketing & branding  specifiek voor de cosmetische branche. Maar wat is branding eigenlijk? Dat ga ik je vertellen in mijn eerste blog, want het is namelijk veel meer dan enkel een logo ontwerpen!

    Hoe vind je het gezicht van jouw business?

    Een merkidentiteit is het gezicht van jouw business, zowel online en offline. Je merkidentiteit is het eerste wat een potentiële klant van je ziet als hij je website of je social media bekijkt of langs je salon of kliniek rijdt. Als de uitstraling er niet professioneel of verzorgd uitziet en dit jouw klant niet aantrekt, loop je ze mis!

    Maar je branding is meer dan dat, het is een gevoel, een beleving waarmee je klant zich kan identificeren en waartoe hij zich aangetrokken voelt. Je branding zorgt voor herkenning en zichtbaarheid bij je ideale klant. Het is meer dan je logo, het zijn ook je verpakkingen, je social media, de manier waarop je communiceert, hoe je een klant behandelt, je kleding en denk zelfs aan geurbeleving

  • Waar te beginnen, wanneer je van je business een merk wilt maken

    Wanneer ik aan de slag ga met het ontwikkelen van een sterke branding, help ik de klant eerst om een goede fundering voor hun business te leggen. Waarom? Als ik niet écht weet waar je voor staat, waar je goed in bent, voor wie je werkt, wat je aanbod is en waar je uiteindelijk met je bedrijf over een jaar en vijf jaar wilt staan, kan ik geen sterke branding voor je ontwikkelen die hierbij past én ook zijn gewenste resultaten oplevert.

    We beginnen allereerst met je visie (waar wil je met je business naartoe), je missie, je why (waarom doe je wat je doet) fundament van je business staat en wat je doelen zijn.

    Vervolgens gaan we aan de slag met je ideale klant. Al eerder heb ik uitgelegd waarom het zo belangrijk is om voor je ideale klant te kiezen. In je communicatie richt je op een bepaalde niche, die zich hierdoor aangetrokken gaat voelen en in contact met jouw business gaat komen. Een profiel van een ideale klant is ontzettend gedetailleerd en uitgebreid, je ziet diegene echt voor je.

    Wanneer je algemeen communiceert, zal niemand zich aangetrokken voelen en zal je bijvoorbeeld geen klanten krijgen via je social media.

    Daarnaast is het belangrijk dat je je ideale klant leert kennen, waar loopt hij tegen aan, wat zijn de uitdagingen, wat zijn de redenen waarom klanten bij ze komen etc.

    Dan gaan we aan de slag met jouw ‘unique signature’. Waar ben je écht goed, misschien wel de allerbeste, in en wat maakt jou uniek? We gaan dan de diepte in om jouw unieke competenties naar boven te halen. Dus, niet alle behandelingen, apparaten en assortiment aan producten of een combinatie daarvan of maken jou uniek, maar jouw core-competenties, ervaring en kennis onderscheiden je van de concurrentie.

    Wanneer je fundament staat kun je een logo & huisstijl gaan maken. Dat vormt ook de basis voor je brandstory. Je brandstory is jouw merkverhaal waarin je visie, missie, why, tone of voice, ideale klant en aanbod verwerkt zijn. De marketingboodschap die hieruit voortkomt en waar jouw business voor staat is essentieel om deze consequent in je communicatie(materialen) door te voeren.

    Logo en Huisstijl

    Je logo en huisstijl vormen de basis van jouw merk. Dit moet dus zorgvuldig ontwikkeld worden op basis van een doordachte strategie. Je branding moet als concept uitgewerkt worden, van A tot Z, dan creëer je een sterk merk.

    Logo

    Naast een compleet logo, is het verstandig om een logo te ontwikkelen dat geschikt is voor je online branding (website, social media) of communicatiemateriaal, waarbij het volledige logo niet leesbaar zou zijn. Dat noemen we een variant van het originele logo.

    Om je branding verder consequent door te voeren is een brandmerk waardevol. Zeker voor de skincare of beauty branche, zoals microblading, pmu, huidverbetering, waarbij je je werk wilt laten zien door middel van een voor- en nafoto. Een brandmerk toevoegen aan de foto kan kopieergedrag voorkomen.

    Daarnaast zorgt een brandmerk voor een stukje herkenning bijvoorbeeld als je een quote plaatst. Consequentheid en herkenning zijn zo belangrijk!

    Een logo ontvang je in allerlei formats, zoals .eps, .ai, .pdf,. jpg en. png. Daarnaast ontvang je een kleurengids, lettertypes en alle details van het logo.

    Huisstijl

    Wanneer ik een huisstijl ontwikkel, kijk ik altijd naar het bedrijf en de processen. Neem bijvoorbeeld een schoonheidssalon. Ik wil dan alles weten over de klantbeleving:

    • De manier waarop een klant binnenkomt
    • Het afsprakenproces
    • Welke materialen heb je nodig in de salon?
    • Verkoop je producten en zijn daar verpakkingen voor nodig?
    • Verzend je producten?
    • De kleding die jij en je medewerkers dragen
    • De behandelingen en eventuele nazorg;
    • Geef je trainingen en presentaties?

    We lopen alle diensten en processen door, om te kijken hoe je te werk gaat en welke branding nodig is voor jou.

    Als jij bijvoorbeeld met online boekingsysteem Salonized werkt, dan ga ik geen afsprakenkaartjes voor je maken. Dit is overbodig, want je werkt digitaal en per mail stuur je de bevestiging.

    Huisstijl is niet alleen fysiek drukwerk

    Huisstijl is niet alleen fysiek drukwerk of materiaal maar ook online moet je je huisstijl doorvoeren, denk aan online templates voor je social media in jouw merk, maar ook brandphotography waarbij ik ervoor zorg dat de huisstijl doorgevoerd wordt in de fotografie.

    Dit geheel moet kloppen. Vanaf het moment dat iemand online in contact komt met jouw merk tot aan het gevoel op de website, de content die je maakt en vervolgens de ‘real life’ beleving – een totaalconcept. Een van mijn lievelingsconcepten is dan ook Rituals. Hun branding en beleving is top, consequent en herkenbaar. Jouw bedrijf, salon, of winkel, hoe klein of hoe groot moet een merk uitstralen.