Een erkende klachtenregeling voor de medische zorg

Als zelfstandige zorgverlener waarin je bijvoorbeeld werkzaam bent als wijkverpleegkundige, verzorgende of werk je in de thuiszorg, dan is er een wetgeving die speciaal op jou van toepassing is.

De afgelopen jaren is er een enorme toename geweest in het aantal zorgverleners wat als zzp’er verder gaat. Vele werken op zelfstandige basis voor o.a. thuiszorgorganisaties en bemiddelingsbureaus.

Tot 1 Januari 2016 was de WKCZ van toepassing op zorginstellingen, echter is deze wetgeving vervangen en uitgebreid naar de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) en is deze nu ook van toepassing op alle zelfstandige zorgverleners in nederland.

Binnen de Wkkgz is er nog veel onduidelijkheid en de meest gestelde vraag is dan ook ‘kan ik mezelf verzekeren voor de Wkkgz?’ Het antwoord is uiteraard NEE, maar dit ligt wel iets gecompliceerder.
Voor een wetgeving kun je je simpelweg niet verzekeren, je moet er aan voldoen om niet het risico te lopen op een boete.
De eisen omtrent de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) zijn door de overheid op een heldere manier samengevat in een document. Hierin kun je exact vinden waar jij als zelfstandige zorgverlener in de medische branche aan moet voldoen.

Hoe weet ik welke beroepen binnen de Medische zorg vallen onder de Wkkgz?

De medische branche kent enorm veel beroepen en we hebben daarom ons best gedaan om zoveel mogelijk beroepen op een rijtje te zetten voor je, zodat jij kunt controleren of je moet voldoen aan de Wkkgz.

Een makkelijke vuistregel voor de wetgeving en om te controleren of je hieraan moet voldoen is:

‘Biedt jij met jouw behandeling de kans aan op een verbetering van de fysieke- of mentale gesteldheid van jouw cliënten? Dan moet je simpelweg voldoen aan de Wkkgz en ben je verplicht tenminste een externe klachtenregeling te hebben.

Twijfel je of jij moet voldoen aan deze wetgeving en wil je graag meer zekerheid hebben, neem dan even contact met ons op via: info@zorgvoorzzp.nl, dan controleren wij op basis van jouw kvk-gegevens of jij dient te voldoen aan de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz).

Wat houd deze wet precies in?

Sinds 1 Januari 2017 is deze wetgeving volledig van kracht geworden en is er een aanpassing gekomen aan een bestaande wetgeving die speciaal voor zorginstellingen was.

Beroepsgroepen die niet direct onder de zorg vallen zijn bij de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) toegevoegd. Dit met de voornaamste reden dat mentale- of fysieke schade ook veroorzaakt kan worden bij cliënten die buiten de zorgsector vallen. Denk hierbij aan de Alternatieve-, Cosmetische,- en Psychische zorg.

De Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg kan in de sectoren die buiten de directe ‘zorgsector’ werken voor verwarring zorgen. Eigenlijk ook niet vreemd. Stel je bent een pmu-specialist, huidtherapeut, lifecoach, reiki therapeut of Schoonheidsspecialist, dan ben je geen zorgverlener.

Die begrijpen we als geen ander, toch vallen ook deze beroepen onder de Wkkgz en is het hebben van een externe klachtenregeling een verplichting. Naast dat je aangesloten moet zijn bij een erkende klachten- en geschilleninstantie zijn er nog meer zaken waar je aan moet voldoen:

  • Wanneer je werkt voor verschillende opdrachtgevers, dan dien je met hen allemaal een (schriftelijke) overeenkomst te sluiten.
  • Incidenten moeten verplicht geregistreerd en gemeld (IGJ) worden.
  • Incidenten behoren ook geëvalueerd te worden, eventueel met collega’s.
  • De vorderingen van behandelingen moeten worden vastgelegd in een zogeheten cliëntdossier.
  • Je behoort te werken volgens professionele standaarden.

 

Ben jij als zzp’er werkzaam in de medische zorg, hoe kun je dan voldoen aan de Wkkgz?

In de basis stelt de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) dat je als zzp’er moet zorgen voor een kwaliteitssysteem. Dit dien je zelf te verzorgen en nauwkeurig op te bouwen en te verwerken.

Aangesloten zijn bij een externe klachten- en geschilleninstantie zijn er nog meer zaken waar je aan moet voldoen. Al deze onderdelen kun jij prima zelf verzorgen en daarbij geven wij je alle informatie die je nodig hebt volledig te kunnen voldoen aan deze wetgeving.

Wanneer jij je als zzp’er aansluit bij de erkende klachten- en geschillenregeling van Zorg voor Zzp dan heb je een belangrijk onderdeel van de Wkkgz al afgedekt. Daarnaast dien jij aan de slag te gaan met het bouwen van jouw eigen kwaliteitssysteem.

Dit klinkt groter dan het lijkt, maar dient met zorgvuldig te gebeuren. Op bovenstaande punten geven we je dan ook alle informatie zodat jij als zelfstandig ondernemer voldoet aan de eisen die wet je stelt.

Wat houd een lidmaatschap bij Zorg voor Zzp precies in?


Wanneer je lid bent van Zorg voor Zzp dan ontvang je direct na je aanmelding en betaling een mailtje met daarin de factuur. Deze heb je nodig voor je eigen administratie.

Je lidmaatschap gaat in op de dag dat je hem hebt aangevraagd en betaald. We bevestigen je lidmaatschap met een certificaat welke je direct na aanmelding ook in je mailbox ontvangt.

Binnen 3 dagen ontvang je het certificaat ook thuisgestuurd, zodat je deze zichtbaar kunt ophangen in je praktijk of salon. Zorg ervoor dat je het originele exemplaar zelf bewaard.

Werk je voor meerdere opdrachtgevers en willen zij graag je certificaat ontvangen als bewijs van je lidmaatschap, zorg er dan voor dat je het digitale certificaat gebruikt.
Ben je het originele certificaat kwijt en wil je deze opnieuw gedrukt thuisgestuurd ontvangen dan brengen we hiervoor €7,95 aan kosten in rekening.

Elk jaar ontvang je van ons weer een nieuw certificaat als bewijs van jouw lidmaatschap bij Zorg voor Zzp!

Waarom Zorg voor Zzp?

Uiteraard zijn er in Nederland meerdere alternatieven waarbij je je kunt aansluiten, zorg ervoor dat je een goede vergelijking maakt en kiest voor de partij die het beste past bij de behoefte die jij hebt.

Zorg voor Zzp heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoefte van zzp’ers in de markt die moeten voldoen aan de Wkkgz. Zij zien het hebben van een klachten- en geschillenregeling als een extra en staan niet te springen op nog meer vaste kosten die hun onderneming moet dragen.

Wij zijn ervan overtuigd dat de overheid met een hele goede reden deze wetgeving in het leven heeft geroepen en dat we hierdoor gezamenlijk kunnen bijdrage aan een nog betere kwaliteit van zorg.

Zorg voor Zzp is een partij die sterk is in het samenbrengen van vraag en aanbod. Daarbij maken we gebruik van slimme optimalisaties en richten we onze bedrijfsprocessen zodanig in dat wij op een voordelige manier onze diensten kunnen aanbieden, zonder dat we hoeven afdoen aan de kwaliteit.

Dit uitgangspunt maakt van ons een sterke speler binnen verschillende branches en is onze doelgroep ons enorm dankbaar voor het feit dat we een hele eerlijke prijs kunnen hanteren, met een uitstekende service die volledig voldoet aan de vraag uit de markt.

Ben jij een zzp’er die werkzaam is in de medische sector dan ben je bij ons aan het juiste adres en ben je voor 5,66,- per maand aangesloten bij een sterke- en onafhankelijke organisatie!

 

Medische zorg

  • Wijkverpleegkundigen
  • Praktijkondersteuner
  • Verpleegkundigen
  • Kraamverzorger
  • Huisarts
  • Tandarts
  • IC-Verpleegkundigen
  • Oncologie - verpleegkundigen
  • Z-Verpleegkundigen
  • O-Verpleegkundigen
  • G-Verpleegkundigen
  • Kinderverpleegkundigen
  • Bedrijfsarts
  • Basisarts
  • Kaderhuisarts
  • Verzorgende IG
  • Ziekenverzorgende
  • Paramedisch chiropodist
  • Mondhygienist
  • Orthodontist
  • psychiatrisch verpleegkundigen
  • Orthopedagoog
  • Terminale zorgverlener
  • Activiteitenbegeleider
  • Lactatiedeskundige
  • Doktersassistente
  • Dietist
  • Fysiotherapeut
  • Woonbegeleider VGZ
  • Ouderenbegeleider