Een erkende klachtenregeling voor zelfstandigen in de zorg!
- Géén eigen risico
- €5,83 per maand
- Volledig Wkkgz- proof
- Certificaat wordt automatisch toegestuurd
Simone was al meer dan 20 jaar zorgverlener toen ze koos voor het ondernemerschap. Ze wilde graag meer vrijheid, de mogelijkheid om wat extra’s te doen voor haar cliënten, maar ook NEE te kunnen zeggen tegen avonddiensten die ze liever niet teveel meer wilde draaien.
Dat ze met het zelfstandig uitvoeren van haar beroep ook een klacht kon ontvangen die haar bijna €25.000 had gekost had ze vooraf niet bedacht. “Tot die ene dag, ik kreeg een telefoontje van de dochter van mijn cliënt. De avond ervoor was ik nog langs geweest om mijn cliënt te verzorgen. Ze is 89 jaar en niet meer goed ter been, ik help haar onder andere met het aan- en uittrekken van haar steunkousen. Gisteravond is er iets niet goed gegaan, haar huid is beschadigd geraakt. Vanmorgen kwam haar dochter langs en zag het been van haar moeder. Ze was woedend en aarzelde geen moment om mij te bellen.”
Ze diende een klacht in wegens onzorgvuldig handelen tijdens het aan- uittrekken van de steunkousen waarbij de huid beschadigd is geraakt. Simone was in al die jaren als zorgverlener nog nooit zo geschrokken als die ochtend. “De dochter van mijn cliënt heeft woord gehouden en diende een klacht tegen me in. Ineens hing er de kans boven mijn hoofd dat ik een boete zou ontvangen van maximaal €25.000, een bedrag wat ik helemaal niet kan betalen.”
De onafhankelijke klachtenfunctionaris heeft de rol als bemiddelaar op zich genomen en dit heeft geleid tot een passende oplossing voor ons beiden. Toen mij dit overkwam was ik zo blij dat ik mijn klachtenregeling goed had geregeld, ik had niet geweten waar dit anders was geëindigd.
Zorgverleners presteren onder grote druk wat de nodige stress met zich meebrengt. Een fout is dan veel sneller gemaakt als je zou willen. De overheid heeft daarom het hebben van een externe klachtenregeling ook verplicht gesteld voor zzp’ers. Dit om de mogelijkheid te bieden voor cliënten om een klacht in te dienen. Ook om de kwaliteit van zorg te verbeteren door middel van een evaluatie. Dit en nog meer regels zijn vastgesteld in de wetgeving Wkkgz.
We gaan er uiteraard niet vanuit, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Omdat we in de zorg werken met mensen kan een kleine fout grote gevolgen hebben. Zorg daarom dat je dit als zelfstandige zorgverlener goed geregeld hebt.
Wist je dat je als zelfstandige zorgverlener te maken krijgt met de wet Wkkgz? Veel zzp’ers zijn zich nog niet bewust van de inhoud van deze wetgeving. Wist je namelijk dat het volgens de Wkkgz verplicht is om een externe klachtenregeling te hebben voor jouw cliënten?
Ondanks dat jij je werk uitstekend doet en nagenoeg of misschien wel nooit een klacht krijgt heeft de overheid aangegeven op 1 Januari 2017 dat alle zelfstandige zorgprofessionals moeten werken volgens de kwaliteitswet, Wkkgz.
Een belangrijk onderdeel is de externe klachtenregeling, zodat jouw cliënten ten allen tijden met eventuele onvrede of een klacht bij iemand terecht kunnen. Ook is er in de klachtenregeling opgenomen dat jij de beschikking moet hebben over een onafhankelijke klachtenfunctionaris en bent aangesloten bij een erkende geschilleninstantie.
Omdat wij mensen in de zorg graag willen helpen, zodat zij zonder zorgen andere mensen kunnen helpen is Zorg voor Zzp ontstaan.
Wij geloven dat wanneer je bedrijfsprocessen volledig automatiseert je de kosten laag kunt houden waar onze leden enorm veel profijt van hebben.
Kortom, voor €5,66 per maand sluit jij je aan bij Zorg voor Zzp en beschik jij over een externe klachtenregeling, waarbij je gebruik kunt maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris en geschilleninstantie.
Sluit jij je aan bij ZORG VOOR ZZP om lid te zijn van een sterke organisatie die zelfstandige in de zorg bijstaat in hun ondernemerschap. Voor slechts €5,66 per maand heb jij volgens de WKKGZ- eisen je klachtenregeling op orde!
De Experts van Zorg voor Zzp
Zorg voor Zzp is in 2018 opgericht met als belangrijkste doel om de kwaliteit in de zorg te verbeteren. Na bijna 4 jaar onderzoek te hebben gedaan naar de zzp markt in de Zorg kwamen wij tot belangrijke inzichten.
Binnen de zorg wordt er niet structureel gewerkt volgens wet- en regelgeving, wordt het ondernemerschap bewust bemoeilijkt door verzekeraars en kijkt de overheid toe hoe bemiddelaars hier slim mee omgaan. De zorg is de toekomst van iedereen, we hebben allemaal zorg nodig en de kwaliteit die we kunnen leveren is niet alleen voor ons als patiënten van belang, maar ook voor zorgverleners om een goede (concurrerende) positie in te kunnen nemen.
Om een markt als deze in beweging te krijgen hebben we volume nodig en dit doen wij door een betaalbare klachtenregeling aan te bieden die voor zzp’ers in Nederland verplicht is. Deze klachtenregeling met geschilleninstantie is slechts onze dienst die onze missie ondersteunt.
Naast dat we leden nodig hebben om beweging te kunnen forceren hebben we ook partners nodig die ons steunen in deze missie. Hierin gaan we heel selectief te werk, zodat onze missie op een krachtige manier uitgedragen wordt.
In deze podcast gaan we in gesprek met Prof. Dr. Bob de Wit over de invloed van technologische ontwikkelingen op onder andere de zorg!
In gesprek met Drs. Richard de Leth die zijn doktersjas aan de wilgen hing, omdat hij mensen beter wilde maken. Hij worstelde enorm binnen de reguliere gezondheidszorg en besloot niet als arts verder te gaan. Samen met Richard gaan we op zoek naar kwaliteitsverbetering in de zorg!
Benieuwd naar het persoonlijke verhaal van één van de oprichters van Zorg voor Zzp? Luister dan naar de eerste podcast die nu online te beluisteren is!