• 24 uur per dag (per mail) bereikbaar!
  • Slechts €5.66 per maand!
  • Volledig Wkkgz Proof!

Ineens hing er een boete van €25.000 boven mijn hoofd!

Simone was al meer dan 20 jaar zorgverlener toen ze koos voor het ondernemerschap. Ze wilde graag meer vrijheid, de mogelijkheid om wat extra’s te doen voor haar cliënten, maar ook NEE te kunnen zeggen tegen avonddiensten die ze liever niet teveel meer wilde draaien.

Dat ze met het zelfstandig uitvoeren van haar beroep ook een klacht kon ontvangen die haar bijna €25.000 had gekost had ze vooraf niet bedacht. “Tot die ene dag, ik kreeg een telefoontje van de dochter van mijn cliënt. De avond ervoor was ik nog langs geweest om mijn cliënt te verzorgen. Ze is 89 jaar en niet meer goed ter been, ik help haar onder andere met het aan- en uittrekken van haar steunkousen. Gisteravond is er iets niet goed gegaan, haar huid is beschadigd geraakt. Vanmorgen kwam haar dochter langs en zag het been van haar moeder. Ze was woedend en aarzelde geen moment om mij te bellen.”

Ze diende een klacht in wegens onzorgvuldig handelen tijdens het aan- uittrekken van de steunkousen waarbij de huid beschadigd is geraakt. Simone was in al die jaren als zorgverlener nog nooit zo geschrokken als die ochtend. “De dochter van mijn cliënt heeft woord gehouden en diende een klacht tegen me in. Ineens hing er de kans boven mijn hoofd dat ik een boete zou ontvangen van maximaal €25.000, een bedrag wat ik helemaal niet kan betalen.”

De onafhankelijke klachtenfunctionaris heeft de rol als bemiddelaar op zich genomen en dit heeft geleid tot een passende oplossing voor ons beiden. Toen mij dit overkwam was ik zo blij dat ik mijn klachtenregeling goed had geregeld, ik had niet geweten waar dit anders was geëindigd.

Zorgverleners presteren onder grote druk wat de nodige stress met zich meebrengt. Een fout is dan veel sneller gemaakt als je zou willen. De overheid heeft daarom het hebben van een externe klachtenregeling ook verplicht gesteld voor zzp’ers. Dit om de mogelijkheid te bieden voor cliënten om een klacht in te dienen. Ook om de kwaliteit van zorg te verbeteren door middel van een evaluatie. Dit en nog meer regels zijn vastgesteld in de wetgeving Wkkgz.

We gaan er uiteraard niet vanuit, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Omdat we in de zorg werken met mensen kan een kleine fout grote gevolgen hebben. Zorg daarom dat je dit als zelfstandige zorgverlener goed geregeld hebt.

Gratis ebook 'wet- en regelgeving voor zzp'ers in de zorg’

De nummer 1 (erkende) klachtenregeling

Wist je dat je als zelfstandige zorgverlener te maken krijgt met de wet Wkkgz? Veel zzp’ers zijn zich nog niet bewust van de inhoud van deze wetgeving. Wist je namelijk dat het volgens de Wkkgz verplicht is om een externe klachtenregeling te hebben voor jouw cliënten?

Ondanks dat jij je werk uitstekend doet en nagenoeg of misschien wel nooit een klacht krijgt heeft de overheid aangegeven op 1 Januari 2017 dat alle zelfstandige zorgprofessionals moeten werken volgens de kwaliteitswet, Wkkgz.
Een belangrijk onderdeel is de externe klachtenregeling, zodat jouw cliënten ten allen tijden met eventuele onvrede of een klacht bij iemand terecht kunnen. Ook is er in de klachtenregeling opgenomen dat jij de beschikking moet hebben over een onafhankelijke klachtenfunctionaris en bent aangesloten bij een erkende geschilleninstantie.

Omdat wij mensen in de zorg graag willen helpen, zodat zij zonder zorgen andere mensen kunnen helpen is Zorg voor Zzp ontstaan.
Wij geloven dat wanneer je bedrijfsprocessen volledig automatiseert je de kosten laag kunt houden waar onze leden enorm veel profijt van hebben.

Kortom, voor €5,66 per maand sluit jij je aan bij Zorg voor Zzp en beschik jij over een externe klachtenregeling, waarbij je gebruik kunt maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris en geschilleninstantie.

Waarom zorg voor zzp?

  • Gespecialiseerd in klachtenafhandeling
  • Geen eigen risico
  • Goedgekeurd volgens de Wkkgz
  • Door efficiënte bedrijfsprocessen zijn wij extreem laag in prijs
  • Hoogste percentage klachtenafhandeling
  • Certificaat wordt automatisch toegestuurd

Lidmaatschap

Sluit jij je aan bij ZORG VOOR ZZP om lid te zijn van een sterke organisatie die zelfstandige in de zorg bijstaat in hun ondernemerschap. Voor slechts €5,66 per maand heb jij volgens de WKKGZ- eisen je klachtenregeling op orde!

Ja, ik wil mij aanmelden

Branches

Ervaringen van onze leden

  • Ik heb gekozen voor Zorg voor Zzp door informatie van een collega. Het certificaat vind ik een goed idee en werd erg snel verzonden. Verder heb ik niks negatiefs kunnen ontdekken alles gaat naar tevredenheid!

    Bernice Kenswiel, Verzorgende IG

  • Het aanmelden op de website van Zorg voor Zzp ging makkelijk, nadat ik de aanbeveling kreeg van een collega. Naast de professionele uitstraling en de goede uitleg zijn jullie ook nog eens scherp geprijsd. De communicatie omtrent het lidmaatschap was erg vlot, vriendelijke en netjes. Mijn vragen werden ongelofelijk snel beantwoord. Nadat ik me had aangemeld ontving ik direct een certificaat per mail en later ook met de post. Erg tevreden!

    Beata de Leeuw Mindfullness coach

  • "In je praktijk krijg je soms te maken met clienten die de nazorg niet zo nauw nemen, helaas kan dit ernstige gevolgen hebben waar ik niet altijd iets aan kan doen. Een klachtenregeling is daarom voor mij een echte must"

    Kim, Huidtherapeut

  • Ik ben zeer tevreden over de afwikkeling van het aanmelden. Ook de informatie voorziening, flexibiliteit, snelheid van afhandelen en meedenken in oplossingen vooraf heb ik als zeer prettig en professioneel ervaren. Duidelijk is dat je weet waar je over spreekt. Ook voelde ik mij goed ondersteund en past bij de verwachting die ik van te voren had. Na ook contact te hebben gehad met andere verglijkbare organisaties heb ik om deze reden in vrij vroeg stadium onmiddellijk gekozen voor Zorg voor ZZP. Contact is prima verlopen. Er werd in zeer korte tijd gereageerd op de mail waardoor telefonisch contact niet direct noodzakelijk is. Zodra dit wel het geval was is dit ook gelijk opgepakt!

    Patrick Giesselbach Tandprotethiek

Belangrijke Partnerships Zorg voor Zzp

Zorg voor Zzp is in 2018 opgericht met als belangrijkste doel om de kwaliteit in de zorg te verbeteren. Na bijna 4 jaar onderzoek te hebben gedaan naar de zzp markt in de Zorg kwamen wij tot belangrijke inzichten.
Binnen de zorg wordt er niet structureel gewerkt volgens wet- en regelgeving, wordt het ondernemerschap bewust bemoeilijkt door verzekeraars en kijkt de overheid toe hoe bemiddelaars hier slim mee omgaan. De zorg is de toekomst van iedereen, we hebben allemaal zorg nodig en de kwaliteit die we kunnen leveren is niet alleen voor ons als patiënten van belang, maar ook voor zorgverleners om een goede (concurrerende) positie in te kunnen nemen.

Om een markt als deze in beweging te krijgen hebben we volume nodig en dit doen wij door een betaalbare klachtenregeling aan te bieden die voor zzp’ers in Nederland verplicht is. Deze klachtenregeling met geschilleninstantie is slechts onze dienst die onze missie ondersteunt.
Naast dat we leden nodig hebben om beweging te kunnen forceren hebben we ook partners nodig die ons steunen in deze missie. Hierin gaan we heel selectief te werk, zodat onze missie op een krachtige manier uitgedragen wordt.